torsdag 22 maj 2008

I´m so fucked up

Såg en film om Freud i dag på lärarträffen. En svartvit tvåtimmare med dålig bild och ett väldigt sporadiskt ljud...
På Freuds tid kallade man psykiska sjukdomar för hysterior, från hysteria (latin) som betyder livmoder. Alltså överhängade kvinnor som led av dessa hysterior. Som kvinnan gestaltades på filmen, och andra gamla filmer är kvinnorna faktiskt ganska hysteriska. Dramatiska...svimmar, tar sig för pannan, suckar...
Inte undra på att kvinnor kallas hysteriska när de beter sig så där... Jag började fundera över om kvinnor fortfarande är lika hysteriska.
Först kom jag fram till att kvinnor inte är det längre. Efter ett par minuter fick jag ändra uppfattning. Vi kvinnor är fortfarande lika hysteriska, vi har bara förklätt hysterian. Istället för att uttrycka vår hysteria i det öppna, kallar vi det tjejkväll som egentligen är en pseudonym för terapikväll. Där paratar vi om våra odågor till män, pojkvänner, deras ovilja att binda sig, flytta ihop, inte ljuga för oss och alla andra saker vi kvinnor hakar upp oss på.
Vi får utlopp för vår frustration över att vår partner helt enkelt inte förstår oss eller inte lyssnar på vad vi säger.
Och vad jag kom fram till under filmen var att jag, precis som alla (nästan alla) kvinnor är hysteriska... Ok, hysterisk kanske är ett lite starkt ord, men i det här inlägget får det stå för "hang-ups", ängslan, ältande, orolighet, otillräcklighet osv.
Jag har under den senaste veckan pratat med mina flickor om det här jävla älskandet. Jag har fått samma svar från alla vilket är: "visst borde du få respons"
Jag vill inte höra orden sägas tillbaka, så länge han inte menar dem. Det värsta jag vet är när orden kommer för tidigt. Senast en pojkvän sa de där orden till mig, hade vi bara varit tillsammans i några månader, och han fick en utskällning. De där tre orden är otroligt viktiga, så de ska inte användas utan mening och känsla bakom. Men det är ju inte det jag begär, jag vill bara ha en lägesrapport. En fingervisning om hur han känner inför att jag sagt det, om jag är på rätt spår eller om jag är dead woman walkning... Hysteriska tankar från en hysterisk kvinna.

1 kommentar:

Vildängel sa...

Ja e en riktigt hysterisk kvinna ja.. *ler* Men de e klart ja tror man blir mer o mer hysterisk ju fler dåliga förhållanden man haft... Undra om de går att bota.. Eller nee ja vill inte bota de.. Ja trivs med tjejkvällar där man vrider o vänder på allt o försöker få svar.. *love*